Thursday 18 September 2014

KATEGORI KANAK-KANAK BERKEPERLUAN KHAS


  1.  Masalah kecacatan fizikal
  2.  Masalah penglihatan
  3.  Masalah pendengaran
  4.  Masalah pertuturan
  5.  Masalah pembelajaran
  6.  Masalah tingkahlaku
  7.  Lembab ( slow learner)
  8.  Terencat akal ringan
  9.  Autisme
  10.  Pintar cerdas
  11.  Sindrom Down
  12.  Attention Defict / Hyperactivity disorder ADD/ADHD
  13.  Disleksia

DEFINISI LEMBAM     

Lembam bermaksud lembap, tidak cergas, lemah (kemampuan murid menguasai sesuatu kemahiran atau menerima pelajaran). Murid lembam mempunyai tahap keupayaan intelek sederhana atau kurang sedikit berbanding intelek murid normal. Mereka mempunyai kebolehan melihat tetapi kekurangan kemahiran menerima, mengurus, menyusun, menyimpan, dan mengingat dengan berkesan.
Murid-murid   yang  tidak  boleh  mengikuti  pelajaran  di  kelas  , kurikulum  dan  di  sekolah biasa. Mereka terlalu lambat untuk mencapai satu- satu objektif pengajaran yang  mudah walaupun  objekti  jangka  pendek  dan  juga  mempunyai  daya  rangsangan  serta daya  pengamatan  yang lemah dan rendah.


CIRI-CIRI FIZIKAL

1 ) PENDIAM / TIDAK BANYAK CAKAP/ TIDAK AKTIF

2) MENYEBUT HURUF-HURUF  YANG TIDAK TEPAT 
                                            
3) TULISAN YANG BURUK / SUKAR DIBACA

4) KEKERAPAN KESALAHAN  EJAAN / TANDA BACAAN

 5)MENUTUP MUKA DENGAN BUKU KETIKA BELAJAR

6)SAIZ YANG TIDAK SERAGAM  / MENCAMPURKAN SAIZ  BESAR DAN SAIZ KECIL

7)MENYEBUT ATAU MENYEMBUNYIKAN SESUATU HURUF DENGAN PELAHAN

8) BERMASALAH  MENGENAL BENTUK  HURUF



MASALAH YANG DIHADAPI

Masalah Akademik

  •  kemahiran 3M ( membaca , menulis dan mengira )ke
  • kemahiran matematik
    • sukr mengingat makna simbol yang digunakan
    • menyelesaikan permasalahan yang panjang dan konsep tambah , tolak , darab dan bahagi

Masalah tingkah laku

  • Kurang tumpuan
  • Kesukaran memproses maklumat
  • Kecuaian

Masalah Sosial-Emosi

  • Kepayahan melakuakn beberapaturutan tugasan
  • Lemah dalam komunikasi
  • Tiada keyakinan diri