INTEGRITI
Integriti secara umumnya ialah kualiti unggul yang wujud secara keseluruhan dan padu pada
individudan organisasi Integriti berkaitan erat dengan etika. Integriti adalah berlandaskan etika dan pencerminan etika dalam tindakan sehari-hari.
1. Integriti Individu
Integriti individu ialah keselarasan antara apa-apa yang dikatakan oleh ]individu dengan sesuatu yang dikotakannya;keselarasan di antara tindakannya dengan prinsip moral, etika dan undang-undang;sertakeselarasan antara kepentingan diri dengan kepentingan umum. Individu itu pula cepat, tepat dan bermutu apabila melakukan sesuatu. Apabila dia bertindak atau bertingkah lalu secara konsisten dalam pelbagai segi, dia dikatakan mempunyai integriti. Apabila bertindak sebaliknya, dia dikatakan tidak berintegriti atau lemah integritinya.
2. Integriti Organisasi
Selain individu, organisasi juga mesti mempunyai integriti. Integriti organisasi tercermin dalam perumusan dan pelaksanaan kod etika, piagam pelanggan atau sistem dan proses kerja serta pematuhan kepada amalan terbaik Kod etika organisasi ditegaskan, diulangi da dihayati oleh anggota organisasi berkenaan sehingga menjadi kebiasaan dan akhirnya menjadi budaya organisasi.
3. Integriti Penjawat Awam
Bagi individu yang memegang amanah seperti mereka yang menjawat jawatan awam, integriti bermaksud melaksanakan amanah dan kuasa yang dipertanggungjawabkan menurut kepentingan umum. Penjawat jawatan itu tidak boleh menyalahgunakan kuasanya untuk kepentingan diri, keluarga, saudara mara atau kaum kerabat sendiri . Apabila berlaku konflik kepentingan,mesti diselesaikan dengan memberi keutamaan kepada kepentingan awam. Penjawat itu perlu telus dan tulus serta harus memikul pertanggungjawaban terhadap ketuanya, orang di bawahnya dan kepada pihak lain.
Bagi individu yang memegang amanah seperti mereka yang menjawat jawatan awam, integriti bermaksud melaksanakan amanah dan kuasa yang dipertanggungjawabkan menurut kepentingan umum. Penjawat jawatan itu tidak boleh menyalahgunakan kuasanya untuk kepentingan diri, keluarga, saudara mara atau kaum kerabat sendiri . Apabila berlaku konflik kepentingan,mesti diselesaikan dengan memberi keutamaan kepada kepentingan awam. Penjawat itu perlu telus dan tulus serta harus memikul pertanggungjawaban terhadap ketuanya, orang di bawahnya dan kepada pihak lain.